Det ligger en sterk kraft i følelser…

Det er så mye styrke i ordet følelser, og det er så utrolig mange måter man kan kjenne på følelsene man har i kroppen. Lykke, redsel, spenning, stress, sorg, omsorg, sinne, skam, avsky, engasjement og skyldfølelse. Det er sikkert flere, men vi har nok alle vært innom noen eller alle av disse. Det er rart hvordan tankegangen forandres etter hvordan man føler det.

Er man lykkelig som i startfasen i et forhold, så er alt så lett, alt man skal gjøre går på skinner og man er verdens beste venn med seg selv. Hvorfor kan man ikke bare ha en brøkdel av denne følelsen inni seg for alltid. Jeg mener ikke forelskelsen, men følelsen man har med seg selv når det gjelder alt man foretar seg. ALT man foretar seg er lett som en fjær….

En redsel kan være så mangt og kan føles på forskjellige måter, er man i et fly og får beskjed om at noe er galt, så får man en redsel i kroppen som sikkert ikke kan måles med noe, en redsel som gjør vondt. Så kan man være redd for å gjøre en ting man bare ikke har lyst til å gjøre fordi man vet at det er ubehagelig. Noe som gir en følelse blandet med usikkerhet.

Spenning er en følelse som kan lette et menneske fra jorden, man føler seg nesten elektrisk og jeg tror det er godt for hjertet at man ikke går med denne følelsen hele tiden..

Samme gjelder stress, det kan være vondt å føle stress og jeg tror ikke noen har godt av det. Det er en grunn til at noe kalles stresshodepine…

Sorg er en ting jeg har opplevd, og en følelse som er langt ifra god. Jeg har heldigvis ikke opplevd en sorg som føles bunnløs. Men man mister seg selv litt og alt kan virke mørkt og dystert. Det kan også oppleves i forskjellige former.. sorg over å ha mistet noen man er glad i til døden, eller kjærlighetssorg for eksempel.

Å vite at noen trenger omsorg eller at man trenger det selv er forskjellig. Det å gi omsorg gir en god følelse og det å trenge det en litt mer frustrerende tanke. Men uansett så er omsorg noe som gir meg den beste følelsen i kroppen å kunne bidra med og den mest naturlige for meg hvis det trengs.

Sinne er en vond ting som kan få de fleste til å si og gjøre ting man ikke ellers ville gjort. Det er en kraft som ikke er god, men som sikkert alle har opplevd. At man kan se svart er vel en overdrivelse, men det er ikke langt unna. Alt kommer an på hva man blir sint for.

Å drite seg ut eller for eksempel gjøre en stor bommert på jobb kan gi skamfølelse, og det er forferdelig.. Å føle skam i uansett form er en fæl følelse, selv om at man i de fleste tilfeller ikke skal behøve å føle det, for alle kan gjøre en feil. Det viktigste er at man står opp for seg selv og viser seg ydmyk hvis man vet man har gjort feil.

Avsky er en ting jeg ikke ofte har følt, bortsett fra når jeg ser ting på tv enten det er på nyheter eller reality. Og avsky føler jeg ovenfor overgripere og mobbere og terrorister!

Jeg elsker å være engasjert i ting som opptar meg eller i temaer som kan gi en god debatt. Enten det er venninner som snakker sammen om et spesifikt tema, eller det er en sunn diskusjon oss i mellom her hjemme. Det er også en ting som er bra med min blogg.. at jeg kan skrive om ting som opptar meg og engasjerer meg.

Skyldfølelse er en vond følelse. Hvis man gjør noe som ødelegger gleden hos andre. Det behøver ikke å være med intensjon, men hvis man skal noe og noe kommer i veien så kanskje en hel tur eller lignende må avlyses. Det er ingen god følelse..

Alt i alt så kan følelser være en sterk kraft som man må ta hensyn til ved andre og også seg selv. Noen ganger kan man ikke bestemme over sine egne følelser, og heller ikke vite med sikkerhet hvordan andre takler en ting. Vi er alle forskjellige og reagerer forskjellig på samme sak.

Ha en fin kveld alle sammen, jeg setter pris på hver og en av dere

mariposa-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg