Hva hadde du valgt?

“Vi har alle et kjærlighetsspråk, en måte å være på ovenfor vår partner. Jeg fant disse inne her inne og fant ut at jeg for min del ikke bare har ett av disse, men flere. Hvis jeg skal/må velge en av disse som mitt grunnleggende k.språk så må det være nr 5. For meg så er det viktig med fysisk nærhet, et kyss, en klem, ei hånd å holde i. Like viktig og gi som å få og akkurat dette med fysisk nærhet gir et daglig bevis på kjærlighet”

  1. Anerkjennende ord

Det vi sier til hverandre som anerkjenner den andres personlighet, handlinger, holdninger eller verdier. Mange trenger å høre at man er ønsket og elsket. Ved å anerkjenne partneren din, viser du din støtte og hvorfor du liker å være sammen med akkurat ham eller henne. 

Hvis du har en partner som trenger anerkjennende ord er ikke tause handlinger nok. I hverdagen kan det handle om en melding for å si at du tenker på ham eller henne, hilse og gi en klem når du kommer eller går, og kanskje aller viktigst: si takk for de små tingene. 

  1. Tid for hverandre

Dette kjærlighetsspråket handler om å prioritere tid til å være sammen. Tid er for mange noe vi har lite av i hverdagen. Du kan vise at du gjerne vil tilbringe tid sammen med kjæresten ved å invitere ham eller henne på en date – og sørge for at ikke mobil eller PC kommer i veien for å være sammen. 

  1. Gaver

Gaver kan være små eller store, kostbare eller enkle. Du kan gi en ting, en blomst, et minne eller du kan gi av deg selv. En gave kan være å lytte til din partners opplevelser og interesser. En blomsterbukett eller en bok som vi vet partneren har ønsket seg lenge sier mer enn mange ord, hvis mottakeren er en person som verdsetter symbolske tegn på kjærlighet. 

  1. Tjenester

Dette er noe vi gjør som vi vet at partneren setter pris på. Det kan være helt enkle ting som å lage mat, dekke bordet, støvsuge, klippe gresset eller å skrape bilen fri for is på ruten en kald vinterdag. Vi kan glede partneren vår mer enn vi aner ved å gjøre tjenester som uttrykker at vi bryr oss om ham eller henne. 

  1. Fysisk nærhet

Det fysiske er en viktig del av nærheten i et parforhold, og det handler om mye mer enn sex. Berøring er livgivende både for barn og voksne. Noen er helt avhengige av fysisk nærhet for å føle at de hører til. Uten fysisk nærhet, seksuell kontakt og berøring kan de føle seg avvist av partneren. Du kan gi partneren din fysisk nærhet ved å gi en klem, kysse, ha sex, holde partneren din i hånden eller ligge tett inntil. 

luxurious-script-font

Følg meg gjerne på Instagram HER og på min facebook side HER

 

18 kommentarer
    1. Jeg hadde latt være å velge – flerspråklig som jeg er 😉.

      Skulle jeg derimot noen gang få en partner igjen, så vil jeg velge å tøffe meg opp til å spørre hva den andre trenger – ikke drive med gjetteleken 🙂.

      1. Ja jeg ville vel valgt alle jeg da sånn reint egentlig. Ja man må jo vite litt hva den andre ønsker så klart, det er jo viktig. Kjipt å klemme på noen som kanskje ikke liker det😂🙈

        Klem❤

    2. Litt vanskelig, både nr2 og nr5 er veldig viktig…men jeg trur jeg går for nummer 5, jeg tar heller den fysiske kontakten, selv om det blir lite av den pga dårlig tid til hverandre…enn å ha all verdens tid sammen – og likevel er det fysiske borte…tru mæ, det skjer.. ❤️

    3. Ja, takk alle sammen! 😉

      Men skal jeg velge, så blir det vel 5. Det å kunne gi og få en klem, kjenne nærhet betyr veldig mye for meg. Og da må vi så klart ta oss tid til det, men så lenge vi stort sett legger oss samtidig, så får jeg alltid nærhet, ihvertfall for mine iskalde føtter på hans varme legger 😀

      Har en bok om de 5 kjærlighetsspråkene, og det er fint å lese, og lære litt om dette for alle 🙂 Og finne ut hva som er språket til partneren <3

    4. Jeg synes dette med “Kjærlighetsspråk” er spennende nettopp fordi det gir oss mulighet til å lære mere om hva partneren setter pris på og hva en selv søker. Det å bli dette bevist tror jeg bidrar til at man både ser hverandre og blir sett på en mere forståelig måte.

      Jeg ser at jeg nok bidrar med:

      2. Tid for hverandre.
      5. Fysisk nærhet.

      Ser jeg på hva min kjære legger inn i forholdet er det:

      4. Tjenester.
      5. Fysisk nærhet.

      For oss er det en god kombinasjon fordi jeg opplever at det å sette av tid og skape gode stunder sammen er oppbyggelig i tillegg til at jeg trenger endel hjelp og tjenester. Det å ha fysisk nærhet felles styrker forholdet ytterligere.

      1. Ja det er spennende, jeg føler at det også er en viktig ting for da er det litt lettere å forstå tanken til partneren om man vet slike ting. Fysisk nærhet er viktig, absolutt.❤

    5. Fint å bli minnet om kjærlighetsspråkene igjen.
      Det er så viktig – så viktig å gi til den andre, det den andre Elsker.
      Plutselig merkes kjærligheten, fordi det var jeg som gav den – først 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg