Jeg kan snakke om overgangsalder..

Jeg leste på en blogg tidligere i dag hvor ei lurte litt på hvordan overgangsalderen er og at hun sjeldent eller aldri ser noen skriver om det eller snakker om det. Men jeg kan snakke om det, jeg har vært igjennom det. I 2012 ble jeg operert der de fjernet livmoren og alt nedi der pga endometriose. Kort tid etter begynte symptomene på overgangsalder å melde seg. Symptomene er jo ikke like hos alle, og jeg vet ikke hva som er vanlig..Jeg gikk 2 år på østrogen, da det sies at de øker risikoen for brystkreft og livmorkreft etter 5 års bruk. Livmorkreft behøver jeg jo ikke å bekymre meg for men jeg sluttet på de pga økt risiko av visse andre typer kreft. Jeg vet ikke om de hjalp eller ikke, da ting kanskje hadde vært verre uten, ikke vet jeg. Mine merkbare symptomer var dette.

  • Hetetokter, omg, de kom som ei kula, det var som om de ble kastet på meg. Og jeg måtte ha luft, men de forsvant hver gang like fort som de kom…
  • Håret begynte å gro veldig, og plutselig hadde jeg langt tykt hår, så det var jo veldig bra…
  • Om mulig så ble jeg enda mer lettrørt..😭
  • Beina i kroppen ble skjørere, og 3 ribbein knakk på relativ kort tid. Det var i løpet av første året, nå går jeg på piller for det, så jeg tror de er sterkere nå. Hakke knekt noe på mange år..

Jeg er usikker på hvor lenge dette skal vare, men jeg mistenker at jeg står i det ennå etter 7 år… Hetetoktene har avtatt, men er ikke borte….. Så jeg får bare vente til det er over 💪 Og det er ikke flaut å snakke om.. det er livets gang 😊

Ha en fin kveld 😊

-Lene-

 

6 kommentarer
    1. Yey! Så bra at du deler <3
      Tro om tiden på østrogen kanskje gjorde deg ekstra lettrørt? Hjelpes meg, kan vi bli benskjøre så raskt? Trodde det var noe som gav seg til kjenne når vi ble enda eldre, 60, 70 eller 80 årene, beste å passe på der ja.
      Kreft er jeg småskvetten for, derfor kommer jeg nok ikke til å ty til hormoner. Håper jeg slipper hetetokter men mistenker de kommer, det var det eneste jeg kan huske at mamma slet litt med, det og at hun ble rød, selv sa hun det var sitrus hun reagerte på, ikke vet jeg, men hun fjerna jo "hele ruklet" etter celleforandringer så kan liksom ikke plukke henne for å høre erfaringer.
      God helg 🙂

      1. Det kan ha vært østrogen som bidro til det,men 5 år siden jeg slutta med de og det har ikke blitt noe bedre 😊 hetetokter er så slitsomt, men tror ikke jeg er så hardt rammet som celdig mange andre. Ja det var MEGET raskt det skjedde, men merker ikke noe til det nå. Og jeg har vært borti situasjoner der bein kunne blitt brekt men neida så d er jo bra.. Ellers så har ikke min mann merket noe forskjell på meg bortsett fra akutt behov for luft innimellom he he 😊 god helg til deg å

    2. Heisan
      Ville bare si at det er en utbredt misforståelse at det finnes en fem års grense for hvor lenge du kan ta østrogen. Det er mulig at myten kan ha oppstått som en mistolkning av regelen at «hvis man skal ta østrogen så bør man begynne før det har gått fem til ti år etter siste menstruasjon, hvis man venter lenger har kroppen eldes så mye at den ikke «husker» østrogenet,og det er da det kan bli risikabelt. Kvinner har et «østrogenvindu» som er åpent i fem til ti år etter menopause hvor det er trygt, og ikke minst sykdomsforebyggende (risikoen for å få Alzheimer, osteoporose eller hjerteinfarkt øker betydelig etter at kroppen slutter å produsere østrogen) å begynne å ta østrogen. Sjekk ut denne youtubekanalen, den drives av en gynekolog som forteller deg alt du ikke visste ( og litt til), om overgangsalderen.

      https://www.youtube.com/channel/UCSJItwa6IVPGxUVfTHKbwLg

        1. Hei igjen 🙂
          Tenk på det at østrogenproduksjonen stopper opp som det oppstår en mangelsykdom, for det er jo egentlig det det er. Har man lavt stoffskifte tar man tyroksin, ved sukkersyke tilfører man kroppen insulin. Det er burde ikke være noe annerledes med østrogenmangel. Fra naturens side var det ikke meningen at vi skulle leve lenger enn til rundt klimakteriet, derfor starter en ganske kraftig, nedadgående «helsespiral» når østrogenproduksjonen stopper opp. Østrogen beskytter deg mot hjerteinfarkt, osteoporose, alzheimer og kreft i livmoren. Et annet, og ganske belysende perspektiv er dette. Det sies at det er sunt å ta et glass vin i ny og ne. Det beskytter deg blant annet mot hjertesykdommer. Det mange derimot ikke vet, og til sammenlikning, er at det glasset med vin også øker risikoen for brystkreft. Kommer ikke på tale at jeg skal avstå fra østrogen når den tid kommer, det tar jeg rett og slett ikke sjansen på. Etter min mening burde stoffet være på blå resept.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg