Matlei? Tom for ideer? Prøv denne!

Når man lager middag hver eneste dag så blir man ofte både matlei og tom for ideer til hva man skal lage. Jeg blir ihvertfall det og bruker litt tid til å enten finne på noe nytt eller at se på nett om det er noe man har lyst til å prøve på. Denne gangen fant jeg en oppskrift på tiktok som jeg prøvde i dag og det var jammen meg godt. Så tenkte jeg skulle dele det med dere som kanskje trenger noen mat tips.

Alt du trenger til dette er poteter, karbonadedeig, løk, olje, ost og krydder. Først så blandet jeg sammen karbonadedeig og svinekjøttdeig. Hva du ønsker av smak på kjøttet er opp til deg, men jeg krydret med salt, pepper, cayenne og litt urter. Jeg startet med å skjære poteter i tynne skiver så satte jeg i gang med kjøttblandingen.

Blandet det godt sammen med hendene (engangshansker på) og lot det stå i noen minutter i kjøleskapet før jeg la det på et bakepapir. Så tok jeg enda et bakepapir på toppen og kjevlet det ut slik at det ble helt flatt.

Blandingen ble heldigvis slik at det holdt seg godt sammen. Var litt redd for at den ville falle fra hverandre, men det gikk fint. Så da var det bare å steke dette og legge det på en tallerken, så kuttet jeg opp løk i halve ringer. Smør inn en ildfast form med olje og så er det bare å sette i gang å tilberede. Ha formen på høykant, da er det enklere å plassere innholdet.

Første runde ble det en liten kjøttbit, men fylte på mer pr lag etterhvert. Potet, kjøtt, løk brukte jeg, men det er jo bare fantasien som setter grenser til hva man kan bruker her. Jeg skulle hatt krydret potetene litt, men det glemte jeg. Når alle lagene er ferdig så kan du fylle på med ost, vi brukte både cheddar og norwegia.

Smurte så over hele topplaget med hvitløk/krydder olje, her kan det også brukes pesto eller hva man måtte ønske.

I dag serverte jeg dette med en salat, men dette er godt med grønnsaker også. Det var moro å prøve noe nytt og selv om at det ser veldig usunt ut, så er det jo ikke noe verre enn potet og kjøttkake. Stekte dette på 225 g i 25 minutter med folie, så 25 minutter uten. Jummy!

Ha en fin kveld

honey-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg