Oppskrift og fremgangsmåte på denne kaken

Hei og god søndag

Jeg har fått mange spørsmål om å dele oppskrift på denne kaken jeg lagde i helgen så det tenkte jeg å gjøre nå. Legger også ved fremgangsmåte. Les gjennom oppskriften før du setter i gang. Lykke til!

Kake

3 egg

75 gram sukker

½ ts salt

3 ml vanilje ekstrakt

20 gram honning

Visp dette for hånd til alt er godt blandet sammen, så varmer du det over vannbad til blandingen har ca 41-42 grader. Så piskes dette til eggedosis, høy fart til det har blitt litt fluffy, så halv fart i 2-3 minutter.

30 ml melk temperatur på 50 grader skal så i blandingen.

95 g hvetemel vendes inn til røren blir glatt og fin. Gjør det i 2 omganger. Først halvparten, så resten.

30 gram usaltet smør smeltes over vannbad til det har en grad på 57 grader ca. Dette burde du sette til varming før du tar i siste rest av mel slik at det er klart. Så tar du litt av kakedeigen over i det smeltede smøret og blander det til røre. Ta dette i resten av røren via slikkepotten (altså ikke direkte ned i resten av deigen).

Bland dette godt og ha det i en 15 cm form (jeg gjorde feil og brukte 18 cm), forvarm ovnen til 170 grader, sett ned gradene til 160 grader og stek i ca 33-35 min. La kaken kjøles i romtemperatur.

Fyll

270 gram romtemperert philadelphia ost, bruk en slikkepott til å røre dette til en glatt masse.

160 gram naturell yoghurt tilsettes i osten

95 gram sukker

5 ml vaniljeekstrakt

10 ml sitronsaft

7 gram gelatin pulver smeltes  i 35 gram vann.

150 gram halvpisket kremfløte.

Nå deler du kaken i 4 deler, ca 1 cm pr del så skjærer du bort den helt ytterste kanten på den og finner frem form på 15 cm igjen (her brukte jeg IGJEN 18 cm, helt feil). Anbefaler deg å bruke kakering og plastfilm eller evt et tykkere bakepapir nå. Ta plastfolie under og opp rundt kanten (det gjorde ikke jeg og det var dumt) resultatet blir bedre med kakering str 15 cm som du kan dra opp etterpå.

Kutt opp ønsket frukt, for eksempel Kiwi, jordbær og mango.

Legg kakedel nr 1 i bunnen, så fyller du på med krem, pass på å fyll kantene godt. Så legger du frukt på som du dekker med mer krem. Så neste kakedel, krem og ny frukt. Viktigste er at kanter og frukt+kake er godt dekket av krem. Når du er ferdig med alle 3. kakedel med frukt og krem avslutter du med siste kakedel og krem på toppen. Denne skal stå i kjøleskap nå i 3 timer.

Når det nærmer seg tiden for å ta ut kaken så kutter du opp frukt til utsiden, her er det også valgfritt hva slags frukt du bruker. Når du har fått kaken ut av formen eller formen av kaken, så plasserer du frukt på utsiden og oppå kaken. Nå skal du dekke utsiden med plastfilm (slik som på bilde under). Så skal den under plastlokk i kjøleskap i 30 minutter. Lokket og plastfilmen er for å holde frukten fuktig.

Geleen til utsiden av kaken

75 gram gelatine pulver i en stor skål

375 g vann

La dette stå i 15-20 minutter

750 gram varmt vann 60-65 grader heller over og røres ut til vannet er klart og all gelatine er oppløst

250 g sukker røres inn

50 gram sitronsaft

La dette bli litt kaldere før bruk

Sett nå kaken på kakefatet du vil bruke med plastfolie under. Nå skal du bruke en 21 cm kakering, dra plasten opp kanten på kakeringen. Pass på at det er tett. Anbefaler deg å bruke plastfilm på innsiden av ringen nå for fint sluttresultat. Igjen, det gjorde ikke jeg derfor er mitt sluttresultat ikke HELT som jeg ville.

Når du er sikker på at det er tett og geleblandingen ikke vil renne ut så starter du med å helle på væsken. Start langs kantene og pass på å la alt av frukt få gele over seg. Du behøver ikke å dekke all frukten på toppen, men ved å helle væske over vil de få et tynt lag med gele som gjør holdbarheten på frukten mye lenger. Så skal den inn i kjøleskapet i nye 3 timer og VOILA! Som dere ser brukte jeg feil form og fikk ikke 4 lag slik jeg skulle ha. MÅ prøve igjen.

Det var en morsom kake å lage, den var tidkrevende og spennende. Kos dere med denne og spør meg gjerne om det er noe du lurer på. God søndag ❤

anjellie-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞

2 kommentarer
    1. Ja den så skikkelig tidkrevende ut 😮 Jeg hadde nok ikke orket å lage den, men ÅÅÅÅÅ hvor god den så ut 🙂 Kos deg med den <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg