På fredag skal jeg drikke bak din rygg…

Da Daniel vokste opp og nærmet seg tenåring kjente jeg at angsten for pubertet og ungdomstiden vokste seg større og større. Vi vet alle at denne tiden er en forandring for barna våre. Jeg var så redd for alt som ville foregå bak min rygg og begynte å snakke med han ang dette.

Jeg fortalte han at det var ikke grenser på hva han kunne spørre meg om, alt er lov og ingenting er flaut. Det du spør meg om kommer til meg og ingen andre. Jeg sa også til han at jeg vet du på et punkt kommer til å ville smake på alkohol, men jeg vil ikke at du skal gjøre det bak min rygg. Jeg forklarte hvor farlig det er å drikke av andres drinker og hvor farlig det var å si ja til alkohol fra andre enn deg selv.

Dette var tøft, men jeg måtte stå for mine ord.

Fortell meg når du har planer om å gjøre det slik at jeg er klar over det. Jeg får ikke stoppet deg for å følge strømmen uansett, men jeg MÅ vite det. Dette sa jeg med jevne mellomrom opp igjennom ungdomstiden og en dag kom han til meg å sa: “Mamma, på fredag skal jeg drikke bak din rygg bare så du vet det, da er det skoleavslutning og alle skal møtes til avslutning”

Nå var tiden kommet til at jeg måtte ha is i magen og faktisk måtte skjule sjokket jeg fikk over at vi var der allerede. “Ok.. Men da skal jeg kjøre deg og hente deg, du kan ta med 6 øl og som jeg har sagt. Ta ikke imot fra andre”. Dette var tøft, men jeg måtte stå for mine ord. Fredagen kom, han pakket en ransel og kom ned og viste meg hva han hadde i sekken. Der lå det 6 øl. Jeg var stolt over ærligheten hans, men nervøs.

Jeg slapp han av på “festen” med et tungt hjerte og nerver i helspenn. 3,5 timer senere ringte han og ba meg hente han. Han sang country og lo i bilen på vei hjem, han var så fornøyd, og jeg så på at han at han ikke hadde drukket mye. Da vi kom hjem ordnet jeg noe mat til han, fortalte han hvor stolt jeg var og han viste meg at han hadde 2 øl igjen og da hadde han gitt bort 1.

Jeg velger å tro at det var første gangen han drakk, jeg har ikke behov for å vite heller om noe annet. Han fortalte meg at han skulle gjøre dette og det er jeg stolt av ennå. Og jeg vet at han syns ikke det var like stas når han “fikk lov” til å drikke bak min rygg. Han ble aldri en festegutt, grunnen til det er jo at han ble og blir så syk av det, så det går lang tid mellom hver gang han nyter alkohol.

Jeg er glad for at jeg lærte han til å ikke være redd for å snakke med meg.

gessele-font

Følg meg gjerne på Instagram og Facebook også ❤

 

4 kommentarer
    1. Du har utvilsomt gjort det rette her, selv om det sef er vanskelig å måtte la ham gå når du vet hva som skal skje. Men dersom han faktisk hadde drukket bak din rygg, er sjangsene store for at det ville gått i hjemmebrent istedet for øl, og det ville utvilsomt vært ekstremt mye værre, for å si det sånn..

    2. Det nytter å prate om temaet er min erfaring også. Jeg har alltid hentet på fest, både mine gne og andres. Mine har faktisk stortsett vært edru også, men har dessverre kjørt venner av dem hjem som ikke har vært det. Yngstemann er 20 og gamer og har aldri vært interessert i å dra på fest bortsett fra LANparties. Alkohol har aldri vært et tema der ,for i følge ham ,så nytter det ikke å konsentrere seg om gaming om man drikker. Eldste har vært på mange fester som jeg har hentet både ham og kompisser. Vi hadde avtale om at hvis han skulle hentes skulle han sende melding før kl.24 ,og gi beskjed om når han skulle hentes, om det så ikke var før i 02-3 tida. Og skulle han bli over,skulle han også sende melding. Som oftest fikk jeg melding litt før midnatt at han ville hentes nå for da var vennene så fulle at de hadde sovnet. jeg husker en gang han var 17 og bestekompissen hadde akkurat fått lappen. De spurte veldig pent om å få låne bilen min for å dra på fest til ei venninne, Siden jeg kjente kompissen godt sa jeg ja, men betingelsen var likevel melding om de ble over. Rett over midnatt ringte han og lurte på om det var greit at bilen sto hos kompissen over natta. jeg tenkte nå har de drukket, men bra at de lar bilen stå. Problemstillingen var derimot en helt annen enn jeg hadde fårestilt meg. Vertinnen hadde vært så full at gutta hadde ringt 113. Sønnen min ble i gjenn for å passe på henne, og kompisen sørget for å få et par andre dritings venner hjem. De var veldig glad de var to som var edru ( og mamma var faktisk litt stolt ) Nå er han 24 og jeg har spurt i ettertid om jeg var veldig naiv,som trodde han aldri drakk : Nei. Jeg lover deg at det meste jeg faktisk har drukket på fest er to øl og en cider og det var etter jeg fylte 20 🙂

      1. Ja man kommer lengst med å snakke om temaet.. Fornuftig gutt du har da, og du har all grunn til å være stolt over han. Oi såpass ja at de måtte ringe sykebil, da er man full da. Skummelt. Jeg syns synd på min sønn som ble syk i et helt døgn etter å ha drukket alkohol, det kunne også skje etter 3-4 øl. Men på en annen måte så gjorde det slik at han ikke fløy ute å drakk hver helg. Men jeg nektet han aldri, som du sier så var kommunikasjonen oss i mellom viktig når han var ute, her også edru som full. Kan hende jeg var naiv, det er vet jeg faktisk ikke. Og nå trenger jeg ikke å vite det egentlig heller <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg