Selv om man sier unnskyld, vil arrene aldri forsvinne!

Jeg våknet gang på gang i natt, så på klokka og trodde jeg hadde forsovet meg hver gang. Til slutt sto jeg opp, da var klokka 05.20, orket ikke å prøve å sove videre. Skulle jo opp likevel snart for i dag er det første skoledag etter ferien. Og som alltid får det meg til å tenke på de barna som faktisk har gruet seg til dette lenge. De som ikke har det godt på skolen, de som opplever det de ikke burde oppleve. Håper av hele mitt hjerte at dette skoleåret blir så mye bedre for dem.

 

Det er viktig å snakke med barna hjemme om dette selv om at de selv ikke opplever å bli mobbet eller er en mobber selv.

  • Det er ikke tøft å mobbe.
  • Det er ikke feil å si fra til venner som mobber.
  • Prøv å være med på å inkludere alle.
  • Ikke velg en spesifikk person til slutt hver gang i gymmen.
  • Man kan ikke være venner med alle, men det betyr ikke at dine venner ikke fortjener andre venner.
  • Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg

Men hvordan forklarer vi barna våre hva mobbing er?

Her er hvordan en lærer i New York fortalte det til sine elever i sin klasse. Hun ba dem gjøre følgende øvelse. Barna skulle ta hvert sitt papir ark, deretter fikk de beskjed om å krølle det sammen, trampe på det, og gi det noen slag uten å rive det i stykker.

Så bad hun barna om å folde ut papirarket å se på det, se hvor skittent det var og hvor mange merker det var blitt på det. Så fikk de beskjed om å si unnskyld til arket. På tross av at de hadde unnskyldt seg og at de hadde prøvd og glatte arket ut igjen, så var det fremdeles krøllete.

Disse merkene vil aldri forsvinne uansett hvor mye dere forsøker å fjerne dem. Det er det samme som skjer når et barn mobber et annet barn. Selv om man sier unnskyld, vil arrene aldri forsvinne! Barnas uttrykk fortalte at beskjeden hadde hatt den effekten som læreren ønsket.

Lykke til med nytt skoleår, håper det blir et bra år ❤

mariposa-script-font

Min Instagram HER og min Facebook side HER, følg meg gjerne 🤞

 

14 kommentarer
    1. Ja, kampen mot mobbing er så utrolig viktig, og mye av mobbingen skjer på skolen. Men faktisk også på arbeidsplassen. Mobbing er ikke greit samme hvilke aldersgrupper man snakker om. Bra å sette søkelyset på dette ♥
      Lykke til, til alle som begynner på noe nå, enten det er barne/ungdomsskole, videregående, eller ny jobb ♥

    2. Det var en god måte å beskrive mobbing på.
      Ja det er ikke alle som er lykkelige og gleder seg over skolestart igjen. Det er mange mange som skulle ønske de kunne ha hjemmeskole, slippe å gå dit…. og det er så trist…

      Lag deg en fin dag 🙂

    3. Et virkelig godt og fint innlegg, ikke minst viktig. Er så enig i det du skriver her. Det den amerikanske læreren gjorde må ha gjort inntrykk. Delte noe på fb i dag, om at barn er forskjellige og at slik de blir møtt av de voksne også kan sette merker, ikke alle som passer like godt inn i mønstret. Alle har vi en jobb å gjøre <3.

      1. Takk <3 Etter at jeg leste det fortalte jeg akkurat det der til barna og jeg merket at det ga mening. Helt sant det du sier her, alle mennesker er forskjellige og det må bare godtas av alle. Ja vi har det alle mann <3

    4. Hvorfor skal man velge lag i gymmen? Læreren har da oversikt og kan dele opp jevne lag og lage fair kamp. Tull det der at Mona og Bjørn skal stå igjen til slutt hver gang 😡

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg