Hvem har ansvaret egentlig?

Jeg ble inspirert av min bloggervenn Gry til å skrive om dette temaet, for dette er et tema jeg faktisk brenner for! Hvem har egentlig ansvaret for at barn ikke skal mobbe andre barn? Og hvem har ansvaret for at de voksne ikke skal mobbe andre voksne på arbeidsplasser, i vennegrupper eller generelt i livet. Det kan jo ikke være så vanskelig å få med seg for de ansvarlige enten det er på jobb, skole eller for den saks skyld i en barnehage. Det foregår jo overalt! 

 

Vi har alltid snakket høyt med alle barn i dette hus om hva vi synes om mobbing, hva vi synes om å holde noen utenfor og hva vi synes om å ikke fortelle det til voksne hvis man ser noe. Ingen skal presses til å være sammen med noen man ikke passer sammen med, ei heller å måtte være sammen med alle rundt seg. Men står noen helt alene så burde man gjøre noe, inkludere, snakke med, få gjengen med seg til å inkludere denne personen. 

 

Livet består også av å gå på trynet, men ikke av å bli slengt på trynet! 

 

Det som også er viktig å tenke over er hva man sier i nærheten av barn sånn at de ikke tror at det er normalt og snakke ned folk på tv. For det er lett å kunne bemerke oppførsel, måten folk er på eller lignende i et tv program for eksempel. Jeg gjorde det en gang, ble gjort oppmerksom på det og jeg gjorde det aldri igjen! Så vi voksne å ha litt og lærer vi også! Uansett hvor, uansett når så er det ikke greit å mobbe andre mennesker. 

 

Vi er forskjellige, vi oppfører oss forskjellig, vi sier forskjellige ting og vi har forskjellige meninger. Kan ikke det bare være greit da? Det er en ting man bare burde godta, man skal ikke behøve å måtte forandre alt, alt er så mye enklere hvis man bare kan godta at livet er forskjellig for alle. Jeg har delt dette før og jeg har lyst til å dele det igjen, men denne gangen har jeg ikke lyst at bare skal gjelde barn det er mange voksne som trenger å lese det også.  

KLIKK HER FOR Å LESE HVA SLAGS ARR MOBBING KAN GI

Nå er det helg og jeg ønsker at DIN helg blir helt fantastisk!!! ❤

luxurious-script-font

Følg meg gjerne på Instagram HER og på min facebook side HER

 

6 kommentarer
    1. Slik jeg ser det er det så er voksne de verste mobberne, og er man voksne dritsekker så har det ingen hensikt å belære barn om hvordan de skal være. Barn lærer mer av voksnes handlinger enn de lærer av ord. En annen ting er at barn merker lett når voksne taler med kløyvd tunge!

      1. Ja vi har hovedansvaret for hvordan barna skal oppfatte verden og måten å være på. Voksne er absolutt de verste, det ser vi jo i dagens samfunn med sosiale medier🙈

    2. Er så enig, tror jeg kan si veldig mye om dette, men skal styre meg. Det handler om trygghet, respekt og vise at vi voksne også viser dette. Handling funker mye bedre enn ord. Og vi kan absolutt lære av barn og ungdom. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg